今天公車站看見「勿忘我女孩」,我對她投以一個透明的微笑,希望她能收到。
  原本,我是很想跟她搭上同一班公車的,我只想要像以往那樣靜靜的凝望著,不求別的。但我站在公車門口,腳步停下了。我並沒上那班公車。
  浮現在我腦海裡的是一首歌,像是金閣寺一般唐突的出現,擋在我和「勿忘我女孩」中間。


    <Winterreise> Gute Nacht (Good night 原本是德文吧)
  A stranger I arrived,
  a stranger I depart again,
  Maytime favoured me
  with many bunches of flowers.
  The girl spoke of love,
  her mother even of marriage -
  now the world is gloomy,
  the path veiled in snow.
  
  For my journey I may
  not choose the time;
  I must find my own way
  in this darkness.
  A mooncast shadow goes
  with me as my companion
  and on the white fields
  I search for the footprints of deer.
  
  Why should I stay longer,
  until I am driven away?
  Let stray dogs howl
  in front of their master's house.
  Love loves to rove -
  God made us to -
  from one to another;
  Dear love, good night!
  
  I will not disturb you in your dearms -
  that would spoil your rest;
  you shall not hear my footsteps -
  soft, softly shut the door!
  As I leave I shall write
  upon your gate "Good Night",
  so that you may see
  I have been thinking of you.

  (這是翻譯過後的,雖然少了押韻,無法顯出詩人謬勒當初詩句的原貌,但歌詞的意思更重要!)
  
  就這樣,我站在黃昏的公車站牌下,看著「勿忘我女孩」漸漸遠去,不論是她的身影或是在我腦海中占據的那部分都逐漸淡去。隨後我又想起了「那首歌」的主人,<Gute Nacht>第二、三段逐漸茁壯的憤怒大概就是我曾經擁抱過的,但我不能──畢竟她是「那首歌」的主人──抱怨什麼。時間久了,人也會漸漸的轉而追求平淡。
arrow
arrow
    全站熱搜

    Woofy 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()